به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی

مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی از جمله تجهیزاتی است که برای قسمت‌های مختلف مانند کارخانجات لبنیاتی، شکلات، آبنبات و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. معمولا در صنایع غذایی باید مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله‌ای استفاده شود که از جنس استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ باشد. در صورتی که دسترسی به داخل جوش وجود نداشته باشد باید محل جوش‌ها Purge شود یا از داخل جوشکاری شود.

مبدل حرارتی پوسته و لوله برای صنایع غذایی خرما

مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی در این پروژه برای کاربری روانروی شهد و شیره خرما یا انگور ساخته و تولید شده است. برای بسیاری از صنایع شیرین‌سازی که از قند طبیعی مانند شیره انگور یا شیره خرما استفاده می‌شود، ابتدا باید با بالابردن دمای این مواد، گرانروی آن را کمتر کرد. این مبدل از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله استیل است که U-Type در نظر گرفته شده است.

مبدل حرارتی پوسته و لوله استیل صنایع غذایی
مبدل حرارتی پوسته و لوله استیل صنایع غذایی که با بفل‌های مورب طراحی شده است.

در مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی از چه متریالی استفاده می‌شود؟

طبق مقررات ملی صنایع غذایی ایران، طراحی و ساخت همه تجهیزات صنایع غذایی حداقل باید با استیل ۳۰۴ صورت بگیرد. در صورت استفاده از استیل ۳۱۶ هیچ مشکلی وجود ندارد. در این پروژه به علت اینکه لوله‌های موجود در بازار که بدون درز بودند فقط با مشخصه ۳۱۶ وجود داشتند، قسمت لوله‌های مربوط به دسته لوله را از تیوب سایز ۱۶ با ضخامت ۱ میلیمتر ۳۱۶ انتخاب کرده‌ایم.

نحوه جوشکاری تیوب‌های دسته لوله به صفحه لوله با استفاده از فرآیند TIG
نحوه جوشکاری تیوب‌های دسته لوله به صفحه لوله با استفاده از فرآیند TIG

آیا از مبدل حرارتی صنایع غذایی می‌توان در صنایع شیمیایی استفاده کرد؟

در بسیای از صنایع شیمیای مبدل‌های حرارتی از جنس SS316 هستند. دلیل این امر این است که واکنش در این نوع مشخصه استیل بسیار کمتر است. همچنین این مبدل‌ها ممکن است با مواد شیمیایی اسیدی یا بازی در تماس باشند. برای همین معمولا مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی استیل ۳۰۴ برای سیستم شیمیایی مناسب نیست. ولی در صورتی که این مبدل‌ها بتواند شرایط لازم را داشته باشد، می‌تواند برای صنایع شیمیایی هم مناسب باشد.

طراحی حرارتی مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی چگونه انجام می‌شود؟

به طور کلی مبدل‌ها حرارتی‌های با استفاده از روش‌های تحلیلی و روش‌های عددی محاسبه و طراحی می‌شوند. معمولا در طراحی مبدل‌های حرارتی دو قسمت اساسی وجود دارد. یکی طراحی حرارتی و دیگری طراحی مکانیکی! طراحی مکانیکی معمولا با توجه به مواردی شبیه به فشار، خوردگی مجاز، نوع متریال و مواردی شبیه به این انجام می‌شود.

طراحی حرارتی می‌تواند با روش‌های FEM، FDM یا روش‌های عددی دیگر انجام شود. همچنین نرم‌افزارهای HTRI، Aspen B-Jack یا نرم افزارهای دیگر انجام می‌شود. ولی به طور کلی هیچ کدام از این روش‌ها تا طراح تسلط کامل بر روی این موارد نداشته باشد امکان پذیر نیست. گروه تولیدی کلیک صنعت می‌تواند در این زمینه شما را کمک کند.

در مبدل حرارتی U-Type چه نکاتی باید رعایت کرد؟

مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی U-Type به سبب اینکه از یک صفحه لوله در آنها استفاده می‌شود معمولا دارای دقت کمتر برای ساخت و همچنین هزینه‌های پایین‌تری هم هستند. ولی این موضوع می‌تواند در برخی موارد قیمت را بالاتر ببرد. مثلا با توجه به خم انتهای لوله‌ها حتما باید تیوب‌ها از نوع بدون درز باشند. با توجه به اینکه بعضی مواقع لوله ۳۰۴ بدون درز در بازار موجود نیست، باید از لوله ۳۱۶ استفاده کرد.

جدول استاندارد مبدل حرارتی TEMA
مبدل حرارتی پوسته و لوله صنایع غذایی که در آن انواع کلگی و بدنه و دسته لوله مشخص شده است.

همچنین این مبدل‌ها برای خم زدن باید قالب‌هایی داشته باشند تا بتوان خم مناسب را در آنها بدست آورد. لذا در این مبدل‌ها می‌تواند هزینه‌های قالب خم‌کاری قیمت بالاتری از هزینه‌های ساخت مبدل‌های حرارتی بدون خم داشته باشد. از این رو لزوما مبدل حرارتی شاید هزینه پایین‌تری نسبت به مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله تایپ E نداشته باشند.

برای دیدن پروژه‌های دیگر به سایت آذر فراز تیلار مراجعه کنید!