به سایت رسمی گروه صنعتی تولیدی کلیک صنعت خوش آمدید!

تعمیر بویلر بخار و آب داغ تعمیر صفحه لوله، تیوب و بدنه

تعمیر بویلر بخار و آب داغ تعمیر صفحه لوله، تیوب و بدنه

تعمیر بویلر بخار (ترجمه Steam Boiler Repair) یکی از عملیات تخصصی در جهت تایید و بازرسی دوره‌ای بویلر بخار است. بویلر‌های بخار به دلیل وجود بخار در سیستم و دمای بالاتر، پتانسیل بیشتری برای خوردگی و از بین رفتن دارند. لذا در بویل بخار معمولا صفحه لوله (Tube Sheet)، تیوب‌های (Tube) یا پوسته (Shell) معمولا دستخوش پوسیدگی و خوردگی می‌شوند. در این مقاله در مورد برخی از کارهایی که در جهت تعمیرات دیگ بخار انجام می‌شود صحبت کرده‌ایم.

تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ فولادی
تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ فولادی باید توسط افراد متخصص صورت پذیرد.

تعمیر بویلر بخار شامل چه مواردی است؟

به مجموعه عملیاتی که در جهت نوسازی، ترمیم یا تعویض قطعات بویلر بخار یا دیگ آب داغ انجام می‌شود تعمیر دیگ بخار می‌گوییم. بویلر بخار و آب داغ به دلیل حساسیت بالا در امنیت و ایمنی افراد استفاده کننده، حتما باید دارای تمامی تاییدیه‌های مختلف در مدت زمان دوره‌ای مشخص باشد. لذا بعد از بازرسی بویلر بخار در صورتی که تشخیص دهند که قسمتی نیاز به ترمیم یا تعویض دارد، در اسرع وقت باید انجام شود.

تعویض صفحه لوله (Tube Sheet) در دیگ بخار و بویلر آب داغ

تعویض صفحه لوله‌ها یکی از اساسی‌ترین موارد در تعمیر بویلر بخار و یا دیگ‌های آب داغ فولادی است. در بسیاری از دیگ‌های بخار یا آب داغ (به خصوص دیگ‌های عقب خشک (Dry Back Steam Boiler)) صفحه لوله‌ها به دلیل اینکه بیشترین تماس را با بخار دارند و همچنین تحت تماس با محصولات احتراق هستند، به تعمیرات و تعویض نیاز دارند.

تعمیر دیگ بخار و تعویض صفحه لوله در دیگ‌های عقب خشک و عقب خیس
تعمیر دیگ بخار و تعویض صفحه لوله در دیگ‌های عقب خشک و عقب خیس

صفحه لوله به قسمتی از دیگ بخار گفته می‌شود که تیوب‌ها در دو طرف به آنها جوش‌کاری می‌شوند و سپس این صفحه لوله‌ها به پوسته جوش می‌شوند. همچنین به دلیل افزایش طول لوله‌ها به دلیل انبساط و انقباض طولی، صفحه لوله‌ها دچار خستگی بیشتری نسبت به قطعات دیگر می‌شوند. لذا تعمیر بویلر بخار در این قسمت‌ها به مراتب بیشتر است.

تعویض تیوب‌ها (Retubing) برای تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ

یکی دیگر از موارد در تعمیر دیگ‌های بخار و بویلرهای آب داغ، تعویض تیوب‌ها است. در بسیاری از موارد با تعویض صفحه لوله، تعویض تیوب‌ها هم انجام می‌شود. انتهای تیوب‌ها قسمتی است که تحت تاثیر بیشترین تنش حرارتی هستند. برای همین از همین قسمت دچار خرابی می‌شوند. این قضیه در دیگ‌های عقب خشک (Dry Back Boiler) بیشتر هم می‌شود. جایی که با وجود تنش‌های حرارتی، محصولات احتراق هم وجود دارند.

تعویض لوله‌های دیگ‌ها بخار و آب داغ برای تعمیر بویلر بخار و آب داغ
تعویض لوله‌های دیگ‌ها بخار و آب داغ برای تعمیر بویلر بخار و آب داغ

نکته‌ای که باید دقت کرد این است که در تعویض تیوب‌های بویلرهای بخار یا دیگ‌های آب داغ باید حتما از لوله آتشخوار استفاده کرد. لوله‌های آتشخوار باید مشخصه‌های استاندارد لوله ST35/8 را داشته باشند. این لوله‌ها دارای درصد کمتری از کربن هستند که باعث می‌شود در مقابل آتش یا محصولات اگزاست مقاومت‌تر باشند. این لوله‌ها طبق استاندارد DIN17175 تولید می‌شوند.

تعویض کوره دیگ‌های بخار و بویلرهای آب داغ

کوره در دیگ‌های فولادی مهمترین نقش را در انتقال حرارت دارد. بیشترین انتقال حرارت به صورت تشعشعی و در کوره دیگ‌های بخار انجام می‌شود. به خاطر تماس کاملا مستقیم با آتش در قسمت کوره، این قسمت هم دستخوش خرابی‌های زیادی می‌شود. برای همین تعویض قسمت لوله آتشدان باید به خوبی انجام شود. لوله آتشدان معمولا از ورق 17MN4 یا آلیاژ لوله ST35/8 ساخته می‌شود.

تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ و تعویض لوله آتشدان در این قسمت
تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ و تعویض لوله آتشدان در این قسمت

جوشکاری قطعات مختلف تعمیری چگونه انجام می‌شود؟

معمولا جوشکاری دیگ‌های بخار می‌تواند با هر روش جوشکاری انجام شود. در تعمیر بویلر بخار یا دیگ‌های آب داغ به خاطر سرعت کار معمولا از جوشکاری برق (SMAW) و با الکترود 7018 انجام می‌شود. در صورتی که نیاز به جوش نفوذی باشد، اگر نیاز به Back Weld باشد از الکترود ۶۰۱۰ یا روش جوشکاری آرگونه استفاده می‌کنند.

روش‌های جوشکاری در تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ
روش‌های جوشکاری در تعمیر بویلر بخار و دیگ آب داغ شامل روش جوشکاری با آرگون، جوشکاری با الکترود روکش‌دار و جوشکار با روش CO2

تایید و بازرسی دوره‌ای برای تعمیر دیگ بخار

طبق استاندارد ۲۲۱۵۶ تمامی دیگ‌های بخار باید دارای پلاک استاندارد باشند. همچنین بویلر بخار باید به صورت دوره‌های مشخص تحت نظر بازرسی ذیصلاح اداره استاندارد قرار بگیرید. در برخی موارد بعد از بازرسی، بازرس متوجه می‌شود که دیگ بخار یا دیگ فولادی آب داغ در برخی قسمت‌ها دارای مشکل اساسی است. مثلا یک قطعه باید تعمیر یا تعویض شود. لذا تعمیر بویلر بخار در مرحله صورت می‌گیرد.

برای دیدن نمونه کار به وبسایت آذر فراز تیلار مراجعه کنید!

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.